3.5.2013

Lasihulluus ja maljakkovimma








































Valitin Herra Puukengälle siitä, ettei meillä ole maljakoita, eikä ainakaan tarpeeksi. Meni kuukausi ja niitä oli tullut kuusi lisää. Täytyy varoa mitä toivoo. Jotakin taikaa tuossa alimmassa vihreässä maljakossa on, sillä nuo neilikat säilyivät siinä kolme ja puoli viikkoa, vasta sitten alimmat terälehdet ruskistuivat.

Nyt meillä on kirjastosta lainassa vanhoja lasivalmistajien luetteloita eri vuosilta, jos löytäisimme nimen ja valmistusvuoden tuolle lohenpunaiselle jalalliselle maljalle, vielä sitä ei ole löytynyt, mutta paljon muuta mielenkiintoista on ilmennyt (joku tietävä saa kyllä kertoa).

Olen keräilijä, mutta olen myös tiedonjanoinen, haluan tietää kaiken mahdollisen aarteistani. Tärkeimmät tiedot kirjaan itselleni ylös keräilykirjaani, josta löytyy tuotteen kuva, nimi, valmistaja, suunnittelija, valmistusvuosi ja värit, joissa sitä on tehty. Toiselle sivulle kirjaan milloin ja mistä olen aarteeni ostanut ja mitä olen siitä maksanut. Joskus vuosien päästä minulla on siinä hyvä opus täynnä tietoa.

- Neiti Räsymatto -

6 kommenttia:

  1. Ihania löytöjä! Ylimmän kuvan malja on tosi kaunis, toivottavasti saat sen nimen selville.

    VastaaPoista
  2. Jutta: Luulen, että se löytää nimensä sitten kun lopetan etsimisen, niin on käynyt ennenkin.

    VastaaPoista
  3. Onpa kauniita maljakoita! Minä keräilen myös hitaasti lasiesineitä ja on hauska selvittää mistä esineet ovat peräisin. Toisaalta mysteeriesineetkin ovat kiehtovia, koska niistä voi esittää valistuneita arvauksia.

    VastaaPoista
  4. Karkkis: Tykkään kovasti mysteerien selvittämisestä, siinä saa lisätä mielensä lokeroon yhden tiedon lisää, kuin lisäisi kirjan kirjastoon. Oletko muuten tehnyt jotakin merkintää lasiesineistäsi? Olisi kiva katsella toistenkin keräilyjä.

    VastaaPoista
  5. Meinasin unohtaa vastata. Olen tehnyt omista kokoelmista parikin postausta. Minulle on lasille ja keräilylle omat avainsanatkin. Ehkä oletkin ne jo löytänyt. :)

    VastaaPoista
  6. Lohenpunainen jalallinen kulho on ehkä Ruotsista,minulla oli samanlainen,mutta myin sen kirpparilla.Serkkuni oli tuonut sen 70-luv.Ruotsista.

    VastaaPoista